søndag 29. desember 2013

Noen tanker

...rundt julen og dens tradisjoner...




Når jeg kommer hjem til mamma og pappa på julaften - da er det jul.
Duften av pinnekjøttet og ribba som slår mot oss idet vi kommer inn døra. Synet av juletreet med julepynten som
vi pynta med når jeg var lita. Et nydelig dekket bord i røde toner med fineserviset, akevitt- og stettglassene.
Mamma med det røde juleforklèet og pappa som henger over grytene.
Og til slutt ordene værsågod sett dere til bords.
Den beste følelsen i verden.



Er det egentlig da så farlig hvilke farger vi pynter med?

Absolutt mener jeg. Julen tukler man ikke med.
Den neonrosa trenden som jeg ser vokser seg inn i diverse hjem forbauser meg. Jeg forstår den ikke.
Og jeg synes egentlig det er litt trist. Det har ingenting med jul å gjøre.

Mine tanker rundt julen deler jeg ikke for å støte noen.
Jeg er bare veldig glad for den julen mamma og pappa skaper for oss år etter år - og at de holder på tradisjonene.
At de skaper et julehjem i julens farger. Det er det som skaper julestemningen for meg og som gjør meg så takknemlig.

Tenker du som meg at jula bør være tradisjonell?
Eller synes du det er greit å eksperimentere med farger og trender?

3 kommentarer:

Livets små øyeblikk sa...

For meg er jula tradisjoner, ikke innredning. Jeg må ha kjente lukter, smaker og synsinntrykk. Og det er jo slik - at det er minner som bringer frem stemningen:) Jeg tenker at resten av året kan jeg hente inn spreke farger og spennende inntrykk men når jeg henger opp julekulene som jeg og mannen kjøpte første jula vi var sammen - da er det jul:)
Når det er sagt så er det helt sikkert mange som har det hyggelig i jula selv med neonrosa - men jeg må smile litt av de som stripper jula ned til det aller mest minimale, fyller den med trendfarger og så etterlyser julestemninga;)

Ønsker deg gode dager frem mot det nye året - i morgen blir det jobb med "assistent" hos meg (siden tilsynsordningen er stengt i ferien). Får satse på en litt kortere dag;)
Varm klem til deg
Hanne:)

Anonym sa...

Jeg er enig med deg. Hos oss blir det i alle fall ikke jul uten røde nisser og juleduker :-)

HK

Christina Mari Paulsen sa...

Ribbelukten er ordentlig jul & kongerøkelse må jeg også ha.
Så er nok helt sant det du sier. Men jeg vet jo hva jeg trives med hjemme hos meg.
Takk for kommentar hos meg. Har prøvd 600 x 900 jeg å. Får se hvor jeg lander.
Ha en fin kveld.
Klem Christina