torsdag 3. november 2011

Noen ganger...

...lar jeg mennesker irritere meg.
Jeg irriterer meg over folk som skal fremstå så trygge på seg selv at de bare for meg virker lite ydmyke og på grensen til arrogante.

I dag har jeg deltatt på barnehagekonferansen i Ålesund. Firehundreogtjue deltakere var påmeldt - dvs firehundreogtjue ulike individer samlet i samme sal til samme arrangement. Så mye folk gir meg egentlig litt klaustrofobi. Eller jeg bare liker ikke store folkemengder. Man ser så mye rart. Mennesker som smiler, selv om de ikke kjenner meg. Det liker jeg. Mennesker som møter blikket ditt og gir fra seg en hyggelig kommentar i dokøen. Det liker jeg også. Mennesker som ser an situasjoner og tilpasser seg. Det liker jeg. På den andre siden ser man mennesker som ser rett igjennom deg, og tuter på. Det liker jeg ikke. Mennesker som snakker høyt og baner seg vei. Det liker jeg absolutt ikke. Mennesker som gjør akkurat som det passer dem, forstyrrer andre, bryr andre, bare fordi det er enklest for dem selv. Sånt liker jeg ikke.


Jeg har inntrykk av at enkelte mennesker prøver å fremstå så trygge på seg selv at det går utover deres sosiale antenner. Fint at du er trygg på deg selv, tenker jeg, men du burde lære å holde kjeft også. Det er faktisk ikke alt man trenger å si bare fordi man mener noe om det. Ting som blir sagt som ikke har annen hensikt enn å latterliggjøre andres meninger tar jeg ikke på alvor. Da blir du bare en usympatisk klovn i mine øyner. Jeg ler inni meg og tenker huff, så dum du er.

På barnehagekonferansen idag var der en foreleser som heter Brit Nordbrønd. Hun er kåret til årets barnehageinspirator. Og bare på bakgrunn av det lille vi fikk høre idag så skjønner jeg hvorfor. Jeg skulle gjerne hørt mer av henne. Jeg tolket mye av det hun sa dit hen at vi mennesker er viktige for hverandres danning. Min væremåte kan for eksempel påvirke din utvikling. Jeg tenker at hvis alle mennesker hadde tutet og banet seg frem med spisse albuer her i livet, så ville verden vært et merkelig sted å være... En kamp om goder. Jeg tenker også at hvis alle mennesker hadde vist litt mer ydmykhet i møtet med hverandre, så ville verden sett litt annerledes ut. Vi ville opplevd mer positiv samhandling på flere arenaer, tror jeg. Vi ville alle hatt et ønske om å vise hverandre respekt. Nå virker det ikke som om alle tenker slik. De er bare opptatt av seg selv og sine interesser.

Jeg tror ikke Nordbrønd ville sagt det slik som jeg har sagt det nå. Ikke vet jeg. Men jeg dro i alle fall mine tanker dit hen. Hennes budskap var nok at kunnskap gir deg makt og en større trygghet på deg selv og din fornuft. Med kunnskap er det lettere å engasjere seg, og engasjement er viktig. Spesielt når man jobber med barn. Temaet for konferansen er "Makt og Avmakt". Jeg skal dit i morgen også. Det blir spennende. Og så er det jo fredag - johoo! :)

I kveld fikk du servert bilder av kveldsen min. Kakao med krem, litt sukker og kanel. Mmm :)

Ingen kommentarer: