mandag 5. september 2011

Fra inntrykk til uttrykk

Håper og tror at dette kan bli en veldig artig måned på jobb.

Vi har jo det som regel kjekt, men denne måneden skal vi ha et tema som vi ikke har prøvd før. "Fra inntrykk til uttrykk" har vi valgt å kalle det. Barna skal få uttrykke seg gjennom ulike virkemidler som dans, drama, forming og foto. Vi er fire grupper og fire voksne - dvs en voksen har ansvar for ett virkemiddel og en gruppe. Hver uke rullerer vi på gruppene slik at alle får prøve seg i de ulike uttrykkene.

Jeg har valgt foto som uttrykksmiddel. I dag hadde jeg første gruppen - og det gikk veldig bra. Barna kunne få ta bilde av akkurat det de ville - men de fikk kun ta fem bilder hver. Noen begrensninger må man ha. Men mye av grunnen til at jeg ønsket å begrense det til et visst antall var at barna skulle ta bevisste valg, og de måtte være selektive. Erfaringene jeg gjorde meg var at noen var veldig målrettet og visste akkurat hva de ville ta bilde av og hvorfor de ville ta bilde av akkurat det. Andre knipset bilde av det første de såg. For dem var opplevelsen av å få lov til å fotografere viktigere enn motivet. Når alle var ferdig fikk de være med inn og se når jeg la inn bildene på pcen. Og så laga jeg bildekollasjer av bildene deres.

Ved ukeslutt skal alle gruppene presentere for hverandre det de har gjort den aktuelle uken. Det blir spennende å se innslagene fra danse-, drama- og formingsgruppene også. Her er mitt lynkjappe eksempel på hvordan de ferdige kollasjene blir seende ut.




Det er kjekt å se at barna koser seg med det de gjør og at de er stolte over arbeidet sitt. Det å jobbe i små grupper er også bra for samholdet. Gjennom felles opplevelser kan nye vennskapsbånd knyttes! Go`kvell! :)

Ingen kommentarer: