fredag 5. august 2011

I det tankefulle hjørnet

Terrorangrepet i Oslo og på Utøya ligger fortsatt i tankene mine hver dag. Det er umulig å glemme den tragiske hendelsen takket være de ulike mediene - noe jeg forsåvidt synes er bra. Jeg tror det er lettere å fortsette å vise medfølelse og støtte så lenge man ikke får anledning til å glemme.


I går såg jeg Fire historier fra Utøya som ble sendt på tv2 kl.22.40. Der fikk vi høre historien til fire AUFere som alle opplevde dramaet på Utøya. Det er så vondt og forferdelig å høre hva de har opplevd. Det gjør meg trist og full av raseri. Jeg føler et så sterkt sinne mot mannen som står bak angrepene at jeg har problemer med å sette ord på det. I disse dager gravlegges flere titalls mennesker som mistet livet under angrepene - for meg er det hele totalt meningsløst. Og jeg kjenner jeg blir forbannet når gjerningsmannen blir omtalt som intelligent. Det finnes ikke intelligens bak en slik handling - bare en syk syk mann. Et inntelligent hode ville aldri handlet så totalt irrasjonelt. Jeg håper denne mannen aldri får oppleve å leve i frihet igjen.

Som jeg har sagt før så har jeg heldigvis mulighet til å glemme og ta avstand fra alt dette vonde når jeg vil. Mitt vanlige hverdagsliv er ikke berørt - og glad er jeg for det. Jeg kan umulig tenke meg til den smerten pårørende og involverte føler i disse tider, men jeg vet at dette har berørt en hel nasjon og er glad for at vi har vist et så utrolig samhold og en slik beundringsverdig styrke sammen. Norge vil komme styrket ut av dette - det må man håpe og tro.

Min hverdag går videre. Nå har jeg lagt bak meg høstens første arbeidsuke - og den har vært fin. Vi har hatt fint vær og gode temperaturer hele uken. Både store og små har fått gå i sommerklær, vi har søkt tilflukt i skyggen, drukket mye vann, kjent duften av solkrem på huden, jaget veps og studert naturens yrende dyreliv. Jeg har hørt barnehyl og barnelatter hele uken. Kan jeg klage? Nei. En krevende jobb, men en strålende jobb.

Nå er det fredagskveld - det er ro i hjemmet og jeg skal lese videre i boka mi Drømmehjerte av Cecilia Samartin. En veldig fin historie om to søskenbarn som - til tross for ulike skjebner og utfordringer i livet - deler et helt spesielt vennskap.

Takk for at du er innom bloggen min. Ha en fin kveld og ei god helg.

Ingen kommentarer: