tirsdag 9. august 2011

Brutte løfter

I sommer hadde jeg lovet meg selv å gjøre mer av de tingene jeg ikke orker så ofte i en hektisk hverdag - blant annet å gå på fjellet.
Nå er sommerferien over for min del, og jeg har ikke vært på en eneste fjelltur. Når jeg ser disse bildene så kjenner jeg et sug etter å ta meg en deilig avkoblende tur på fjellet.




Jeg har fått gjort mye annet i ferien da. Det har vært så deilig å hatt tid til å gå i gang med prosjekter som jeg vet jeg har tid og energi til å fullføre. Både gubben og jeg har jobbet både inne og ute - men vi har også tatt oss god tid til å bare nyte fridagene og den gode følelsen av å vite at jeg har fri i morgen.

Og så har jeg lest bøker. Mange bøker. Gode bøker. Følgende bøker: 
  • Hjemkomsten av Victoria Hislop
  • Jeg lever av Nando Parrado
  • Reisen hjem av Lori Lansens
  • Drømmehjerte av Cecilia Samartin
  • Morgen i Jenin av Susan Abulhawa (leses nå)
Fire av bøkene er godt skrevne romaner og sterke historier. Noe jeg har fått mer og mer sansen for. Gode romaner altså.
Mens Jeg lever er historien til Nando Parrado som var en av de overlevende etter den grusomme flystyrten i Andesfjella i 1972. Historien om et rugbylag som er på vei i et småfly til Chile for å spille treningskamp er både trist, imponerende og ubegripelig. Det er rett og slett uforståelig for meg at noen kunne overleve en slik hendelse. En slik kulde. En slik frykt. En slik håpløshet. En slik ensomhet. Noe så umulig. Boken fortelles av Nando - som var en av to som gikk over de enorme og kalde fjellene for å hente hjelp. En umulig oppgave. Som de klarte! 
Jeg anbefaler alle å lese denne sterke historien. Den er så godt skrevet og så levende fortalt at en nesten føler at en er midt oppi dramaet selv.

Anbefal meg gjerne en god bok. Takk for at du er innom meg.

Ingen kommentarer: