onsdag 6. juli 2011

Ute av VM

Og så var jentene ute av VM - fotballjentene altså. Norge hadde ambisjoner om medalje - visst nok - men idag rauk de altså ut i gruppespillet. Surt - for nå får de ikke spille OL neste år heller! Innsatsen i årets VM er tidenes dårligste for Norge sin del. De nådde ikke kvartfinalen engang - som de var nødt til om de ville spille OL neste år. Kjedelig, for Norge har gode tradisjoner i mesterskap.

Personlig ble jeg ikke veldig overrasket over at Norge ikke presterte bedre. Jeg syns nivået på spillerne er for dårlig - rett og slett. Men det er jo lett å sitte her og dømme - samtidig har jeg rett til å ha den meningen, og jeg har også en viss peiling på nivået de bør holde. Mange av de norske landslagsjentene har jeg møtt på diverse klubblag. Flinke fotballspillere er de alle sammen - men dessverre er der ikke mange som er flinke nok. Ingvild Stensland - Norges kaptein og midtbaneanker - er i særklasse best av de norske jentene. Hun var banens beste idag, men hva hjelper vel det når man taper og ryker ut av selveste VM. Ingenting.

Det irriterer og forundrer meg at Norge som har vært i verdenstoppen på kvinnesiden i alle de år ikke klarer å mønstre et bedre lag i VM. Hvorfor i alle dager skal Landsem starte med så mange urutinerte spillere i en så viktig kamp? Norge måtte vinne!
Det er selvfølgelig gøy å se unge talenter med null respekt for motstanderen hevde seg i et mesterskap - men alle vet at under slike omstendigheter så er rutine ekstremt viktig.
Jeg savnet Leni Larsen Kaurin på banen fra start. Ingen slår bedre innlegg enn henne - og jeg savnet en på topp som kunne holde på ballen. Nå skal det faktisk sies at det var en av Norges mest rutinerte spillere - Trine Rønning - som ga Australia sitt første mål som førte til utligning 1-1. Og det bare minuttet etter Norge hadde gått opp i ledelse 1-0 ved Elise Thorsnes! Det var en ekstremt stor tabbe av rutinerte Rønning. Det skulle ikke skje! Men det skjedde og det ødela for Norge. Synd.

Det var vel egentlig ikke det eneste som ødela for Norge idag. Syns de gjorde en helt grei kamp - men det ble for mye slurv og unøyaktivghet i det som kunne blitt avgjørende situasjoner. Når man kommer seg rundt på kant og har ballen under kontroll så forventer jeg at disse jentene skal kunne slå et bra innlegg. Og jeg forventer at de klarer å føre ball i stor fart. Og jeg forventer at de bruker hodet i avgjørende situasjoner. Er det mye å forvente av et landslag egentlig? Jeg syns ikke det.

Noe jeg kan forstå er presset de var under - årets viktigste kamp og over 18 000 tilskuere på tribunen. Selvfølgelig føler man presset. I tillegg har jo Norge som nevnt gode tradisjoner i mesterskap - og bare det gir et press på de unge jentene som representerte Norge idag. Jeg skulle bare ønske at Landsem hadde satset på litt mer rutine fra start - og hatt noen av ungjentene som ess i ermet. Vanskelig å si om utfallet ville blitt annerledes - men jeg tror kanskje det.

En annen ting jeg kjenner irriterer meg ved dagens landslag er den tilsynelatende forfengeligheten de viser. Det snakkes mye om at landslagsgutta er doddete og forfengelige i forhold til før i tiden - men jammen ser du noe av den samme utviklingen på damesiden. Nå må fletta være perfekt, hårbåndet matche drakten og alle må spraytannes før mesterskap - vi skal jo på tv! Jeg setter det selvfølgelig litt på spissen - men det var mye mindre forfengelighet før. Tror ikke akkurat dette er utslagsgivende for prestasjonene på banen, men det er likevel lov å undre seg litt.

Akkurat idag passer det fint å si at alt var så mye bedre før.
Tenk hadde vi hatt Hege Riise og Linda Medalen på banen idag eller Marianne Pettersen og Anka Årønes. Det hadde sikkert ikke gått så mye bedre - men det er jo lov å tenke tilbake på sine første fotballidol og tro at de ville gjort det så mye bedre.

Gleden idag var at min tidligere lagvenninne - Erika Skarbø - kom inn og spilte andre omgang. Hun er en fantastisk god keeper som jeg har stor tro på vil kapre tilbake plassen i førsteelleveren snart - bare hun unngår flere skader.

Satser på at damelandslaget kommer sterkere tilbake ved neste store mesterskap!

Ingen kommentarer: