onsdag 13. juli 2011

Hva leser du?

Det er mye forskjellig lesestoff som kan underholde meg. En ting er å la seg underholde av Se og hør-kjendisene, KK eller et spennende interiørblad, men ingenting er som en god bok. For tiden leser jeg Hjemkomsten av Victoria Hislop. Etter å ha lest Øya av samme forfatter ble jeg nysgjerrig på denne boken.




Hjemkomsten er en historie fra den spanske borgerkrigen. Det er to parallelle historier som fortelles - men i hovedsak handler boken om kjærlighet, vennskap og en familie som rives i stykker pga krigen.
Jeg har drøye 150 sider igjen (av 480) - har ikke blitt helt grepet av boken enda. Det er litt for mye unødvendig (eller uengasjerende?) skildring for min smak - men historien er selvfølgelig gripende og tankevekkende. Og etter en litt slow start har faktisk boken tatt seg betraktelig opp.

Jeg liker lesestoff som gjør mer enn å bare underholde meg. Selv om jeg elsker god krim - så er det nettopp disse bøkene med sterke historier som fester seg og som betyr noe. Er spent på fortsettelsen og slutten av boken - men jeg gleder meg allerede til å ta fatt på neste bok.




Denne boken ligger bare og venter på å bli åpnet; Reisen hjem av Lori Lansens. Den har fått gode kritikker og Hege Kjølstad, Notabene sier dette om boken; "Reisen hjem rørte meg dypt. Alle som likte Øya, Saras nøkkel og Cecilia Samartins bøker, vil garantert like denne boken".

Jeg elsket både Øya og Saras nøkkel. Gleder meg! Fortell meg gjerne hvilken bok du syns jeg bør lese.

Ingen kommentarer: